Erasmus+ Turkijoje: „Young Entrepreneurs“ patirtys

Gegužės 14-21 dienomis, VGTU inžinerijos licėjaus mokinių ir mokytojų delegacija dalyvavo Turkijos mieste Nigde vykusiame projekto „All your dreams can come true if you have the courage to pursue!“ („Young Entrepreneurs!“) mobilume. Projekte taip pat dalyvauja komandos iš Ispanijos, Graikijos ir dviejų Turkijos mokyklų. Tai jau trečiasis projekto dalyvių mobilumas ir antrasis, kuriame dalyvauja mokiniai. Projekto tikslas – ugdyti mokinių verslumo įgūdžius, padėti mokiniams atpažinti ne tik savo stipriąsias puses bei gebėjimus, bet ir mokytis formuluoti savo ateities tikslus siekiant sėkmingų profesinių galimybių.

Norint kuo profesionaliau įgyvendinti bet kokios srities projektinius darbus, labai svarbu suprasti kultūrinius šalių skirtumus. Todėl pirmųjų dviejų dienų tikslas ir buvo susipažinti su unikaliomis tradicijomis ir išplėsti visapusišką tarptautinių komandų bendradarbiavimą. Mobilumo programoje numatyta tradicinių Turkijos rankdarbių gamyba,  ekskursija į Turkijos urvus, pasiplaukiojimas jūroje, bendras pokalbis vietinės šeimos restoranėlyje iš tiesų padėjo suformuoti darnią, bendradarbiaujančią, vieningą komandą. Jei po pirmos dienos dar buvo likę tam tikrų nesusipratimų ar kalbos barjerų, po šių kūrybinių ir pažintinių veiklų skirtingų tautų žmonės pradėjo mąstyti viena antreprenerystės kryptimi.

Trečioji diena prasidėjo jaunųjų verslininkų amatų mugėje, kurią drąsiai galima įvardinti kaip pelningų idėjų generavimo fabriką. Mokiniai mugėje buvo supažindinami su medicinos, dailės, dizaino, inžinerijos, robotikos, elektronikos, mechanikos, muzikos, ūkininkavimo ir paslaugų verslo sprendimais, kurie kuriami su šiluma ir meile. Kai kurie inžinerijos ar verslo sprendimai jau sėkmingai naudojami vietinės vaisvandenių gamyklos veikloje, parduotuvių rinkodaroje ar mokyklos veikloje. Vėliau mokiniai diskutavo apie pelningos, kūrybiškos verslo idėjos savybes, kūrė hipotetines stalo žaidimų pardavimo įmones, analizavo skirtingų verslo įmonės departamentų atsakomybes, preliminarias jų išlaidas ir pajamas. Vėliau buvo aplankytas realus antreprenerystės pavyzdys – Turkijos vaisvandenių fabrikas, kurio veikla buvo pradėta kaimo namelyje gaminant šį gėrimą nedideliais kiekiais ir pardavinėjant jį kaimynams. Dabar kas valandą šio gėrimo pagaminama 30 000 buteliukų, o  pardavimai apima ne tik Turkijos miestus, bet ir kitas Šiaurės Amerikos ir Europos šalis. Trečiosios mobilumo dienos veiklas vainikavo apsilankymas Nigdės mokinių švietimo centre, kuriame mokiniai sužinojo stiklo papuošalų  gamybos ypatumus.

Ketvirtoji atnreprenerystės projekto diena prasidėjo resursų, naudojamų meno dirbinių gamyboje, paieška šios šalies įspūdinguose  regioniniuose parkuose. Projekto dalyviai aplankė keramikos dirbinių bei tauriųjų metalų ir onikso papuošalų gamyklėles. Mokinių pagrindinė užduotis kiekvienos kelionės metu buvo įsijausti ne tik į gamintojo ar verslininko vaidmenį, bet ir į pirkėjo poziciją. Mokiniai buvo skatinami atpažinti kalbinės raiškos elementus bei neverbalinės kalbos savybes, naudojamas pelningiems pardavimams. Taip pat buvo siūloma pagalvoti apie impulsyvaus ir apgalvoto pirkimo/pardavimo/gamybos sąsajas ir vertes. Buvo diskutuojama ir praktiškai stengiamasi atsakyti į klausimą, ar paklausa formuoja pasiūlą, ar atvirkščiai, bei apibrėžti rinkos pusiausvyros kainos sąvoką. 

Penktoji mobilumo diena buvo vainikuota mokinių verslo idėjų pristatymais, kurie sužavėjo giliais pastebėjimais ir pamąstymais. Lietuvių ir ispanų komandos į savo pristatymus įtraukė ir užduotis, kurių dėka visi dirbo komandose ir vėl galėjo pajausti, kokius nuostabius vaisius sunokina nuoširdus bendradarbiavimas. Mokytojai aptarė individualias kiekvienos šalies komandų užduotis, nusistatė laiko terminus, susidėliojo prioritetus. Lietuvių komandai buvo patikėta sukurti projekto atributikos dizainą bei viešinimą. Mobilumo savaitės pabaigoje buvo aplankyti ir keletas istorinių-architektūrinių objektų: romėnų baseinai (puikus antreprenerystės pavyzdys, rodantis, kad savo verslui nemokamus resursus galime išgauti ir iš gamtos, ir skatinantis būti mus dėmesingus supančiai aplinkai) bei senoviniai akvedukai, kurių dėka buvo gabenamas vanduo. Šie tiltai –  tai dar vienas įspūdingas Romos laikų architektūrinis statinys, įrodantis, kad žmogaus kūryba yra begalinė. Penktoji diena padėjo suprasti, kad pelningos verslo idėjos nebūtinai turi būti pagrįstos didelėmis išlaidomis. Projekto dalyviai gavo inspiraciją apsidairyti aplinkui, išlaisvinti kūrybiškumą ir pasisemti žinių iš savo gamtos, aplinkos, Žemės. Visi buvo apdovanoti ne tik sertifikatais, tačiau tikruoju apdovanojimu  tapo žmogiškasis ryšys, kurį per tokį trumpą laiką užmezgė  projekto dalyviai –  visi pradėjo kvėpuoti vienodu ritmu, tapo tarsi viena didele sąmone, sudaryta iš mūsų visų skirtingų požiūrių ir tikslų.

Anot mobilume dalyvavusios Salomėjos, „kelionė paliko didelį įspūdį! Tai išties savęs ieškojimo skirtingose srityse projektas, kuriame turėjau galimybę mokytis bendradarbiauti grupėje, priimti sprendimus ir rasti kompromisus. Verslumo idėja atsiskleidė savaime, stebėjome kaip verslas ir pardavimai vyksta kitoje šalyje, kokios strategijos yra naudojamos. Labiausiai įsiminė būdas parduoti prekę, parengiant asmeninį produktą prieš pirkėjui apie jį sužinant. Tai buvo panaudota parduodant lėkštutes su mūsų nuotraukomis. <…> Taigi išties išmokau kažką naujo 🙂 Keliavau su nuostabiausia grupe pasaulyje!“ Salomėjai pritaria ir Dalius: „Ši kelionė paliko man labai didelį įspūdį. Šioje kelionėje daug ko sužinojau ir išmokau apie verslumą, ko reikia iki sėkmės ir užtikrinto verslo bei kuriose vietose reikia būti atsargiam ir gerai mąstančiam. Visi naujai sutikti žmonės, užsieniečiai bei lietuviai, buvo draugiški bei labai mandagūs. Buvo nesunku rasti bendrą kalbą ir juos pažinti. Iš šios kelionės parsivežu ne tik nuotykius, juokelius, gerus įspūdžius bet ir naujai sužinotus faktus, pamokas apie versluma, pačią šalį bei Nigdę.“

Savo įspūdžiais dalinasi ir Kamilė: „Manau visi šią savaitę prisiminsime dar ilgai! Ji papildė mūsų žinias apie verslumą ir suteikė galimybę viską pamatyti gyvai! Parodė, kaip vyksta verslas ir kaip jame reikia suktis. Tačiau kelionėje ne tik pažinome verslumo šakas ir kaip viskas vyksta, bet ir sužinojome apie Turkijos kultūrą, tradicijas, papročius, maistą ir, žinoma, pačius žmones. Buvo labai įsimintina patirtis apsilankyti turkų šeimose bei pamatyti, kaip gyvenimas vyksta ne tik mokykloje, tačiau ir už jos ribų.“ Viktorija taip pat mini žmogiškųjų ryšių svarbą siekiant suprasti verslumo niuansus: „Viena geriausių ir labiausiai pamokančių patirčių gyvenime. Nuo pirmos dienos skaudėjo žandus dėl nenuilstančios šypsenos! Turkai mus labai šiltai priėmė, parodė savo šalį ir tautą gražiausiomis spalvomis, supažindino su antrepreneryste iš visai kitokio kampo, nei tikėjausi. Visos veiklos, ekskursijos privertė mąstyti giliau, žiūrėti toliau, nei buvome įpratę. Prie visko be galo prisidėjo ir tai, jog visi buvo suvažiavę iš skirtingų šalių, kultūrų. Dėl to išgirdau daugybę įdomių ir naudingų įžvalgų, galėjau suprasti, kaip skirtingai verslas veikia skirtingose šalyse dėl skirtingų rinkų. Nemeluosiu, galbūt kelionės pradžioje, kol dar buvome oro uoste, buvau šiek tiek išsigandusi skristi į svetimą šalį su dar nelabai gerai pažįstamais žmonėmis, tačiau greitai supratau jog nėra dėl ko jaudintis – mokytojos buvo be galo atsakingos ir šiltos ir visa susirinkusi kompanija – geriausi ir linksmiausi žmonės pasaulyje. Nemanau, jog ši patirtis būtų buvusi tokia pati, jeigu bent vienas žmogus nebūtų buvęs kartu.“

Benediktas pastebėjo vietinių žmonių šilumą ir nuoširdumą: „Man ši savaitė buvo tikrai neįprasta, patyriau tiek daug įvykių, kad dar vis negaliu pilnai atsigauti ir sekundei pamiršti, kas vyko aplink mane. Šios kelionės metu aš priartėjau prie Turkijos ne iš turisto pozicijos, o kaip vietinis gyventojas. Visi žmonės man buvo labai šilti ir malonūs, jų akyse matėsi džiaugsmas dėl mūsų smalsumo. Visos paskaitos ir edukacinės kelionės, mano nuomone, buvo labai įdomios ir turiningos. <…> Ši kelionė patobulino mane kaip asmenybę.“ Projekte dalyvavę mokiniai bei mokytojai su dideliu užsidegimu planuoja ir toliau dalyvauti projekto veiklose. Kaip sako Miglė, „Man, kaip pirmą kartą dalyvaujančiai Erasmus+ programos mobilume, ši kelionė buvo visapusiškai nauja patirtis. Joje ne tik turėjau galimybę gilinti savo verslumo žinias ir įgūdžius, tačiau ir artimiau susipažinti su pačios šalies kultūra, mokytis plėtoti tarptautinius santykius ir ryšius, bendrauti nepaisant kultūrinių bei kalbos barjerų. Tikiuosi, jog įgyta naudinga patirtis tarnaus ir plėtojant veiklas bei rengiant projektus mūsų pačių licėjuje.“

Viską reziumuoti galima Luko išsakytomis mintimis: „Šis mobilumas iš tiesų perkopė mano lūkesčius. Labai buvo džiugu matyti, jog verslumas buvo integruotas visoje kelionėje, o pačios veiklos buvo įdomios bei turiningos. Ypač įsiminė, kaip apie verslumą buvo mokoma. Vietoj teorijos mes labiau pamatėme, kaip žmonės prekiauja, vysto savo verslus. Asmeniškai man būtent per praktiką patogiau prisiminti įvairius pardavimo metodus bei panašią informaciją, todėl šią patirtį labai vertinu ir vertinsiu. Taip pat jaučiu, kad šiame mobilume pasiekiau asmeninių pergalių. Per pristatymus penktadienį jaučiausi labai užtikrintai ir laisvai, ko dažiausiai neatsitinka. Man tai yra kaip pergalė kovoje su scenos baime, su kuria kovoju jau nuo pat pirmųjų klasių. Taip pat manau, kad taip atsitiko mokytojų dėka. Mes visą savaitę buvome skatinami, užjaučiami bei padedami, kas, mano nuomone, atneša labai daug pasitikėjimo savimi bei mokytojomis ir noro tobulėti. Noriu pridurti, kad visą savaitę mokytojos man ir Kamilei buvo pasiryžusios padėti su prezentacija, buvo džiugu nebijoti klausti pagalbos  O galiausiai man labai patiko socializuotis ir mokytis apie skirtingas kultūras. Vakarai su turkų šeimomis buvo labai įdomūs! Visi mus priėmė labai šiltai ir artimai, ko tikrai nesitikėjau. Na, o mūsų kolektyvas mane taip pat labai nustebino, nes niekada negalvojau, kad galėtų susiformuoti tokia darni komanda. Kaip Viktorija minėjo, manau, kad jeigu kažkas nebūtų važiavę, viskas nebūtų buvę taip smagu. Galiu užtikrinti, kad laukiu kitų projektų su šiomis mokytojomis bei visais mokiniais, važiavusiais į šį mobilumą.“

 

Informacija parengta remiantis mobilume dalyvavusių mokytojų
(Godos Kovalenkienės, Aurelijos Lukoit, Aurelijos Kasparavičiūtės)

ir mokinių

(Luko, Miglės, Salomėjos, Daliaus, Kamilės, Viktorijos, Benedikto) įžvalgas bei patirtis