Mokytojų mobilumas Vokietijoje
VGTU inžinerijos licėjaus mokytojai Ignas Jurčiukonis ir Kamilė Pudžemytė šiomis dienomis dalyvauja Vokietijoje (Wasserburg am Inn) vykstančiame Erasmus+ programos projekto “ECO-SE-RE“ partnerių mobilume, po daugelio virtualių veiklų pagaliau vykstančiame įprastai.
Projekte numatytas veiklas organizuoja Staaliches Berufliches Schulzentrum Wasserburg a. Inn technologijų mokykla, kuri yra viena iš 15 Bavarijos regione įkurtų mokyklų, suteikiančių dvigubą išsilavinimą – vidurinį ir profesinį, orientuotų į pramonę (plastikų ir pluošto kompozicinių technologijų inžinerija, automobilių mechatronika, produkto dizainas, modeliavimas ir kt.).
Veiklų metu mokytojai buvo supažindinti su plastiko perdirbimo technologijos procesu, kuris vyksta didelėse, erdviose, skaitmenizuotose mokyklos techninėse patalpose, aprūpintose garso sistemomis, vaizdo projektoriais, mobiliaisiais įrenginiais ir pan. Taip pat vyko praktinė edukacinė plastiko parinkimo ir perdirbimo veikla, kurios metu mokytojai buvo supažindinti su plastiko kategorijomis bei plastiko (ne)skaidumu, t. y. kurios plastiko rūšys yra biologiškai skaidomos (pasirodo, nėra 100 proc. skaidaus plastiko), kuris plastikas gali būti perdirbamas (kelios rūšys) ir kurios plastiko rūšys kenkia aplinkai (dauguma). Mokyklos laboratorijoje projekto dalyviai stebėjo, kaip gaminami kai kurie gaminiai iš bioplastiko, kuris, anot mokyklos atstovų, po ilgus metus tukusių studijų, tyrimų ir eksperimentų yra 100 proc. biologiškai skaidus.
„Sužinojome daug apie plastiką ir jo (ne)perdirbimo galimybes. Liūdna, nes, net ir žinant plastiko taršos situaciją, sunku suvokti savo asmeninio indėlio į šią problemą mastą (ar žinojote, kad tiesiog vaikščiodami apsiavę batus, kurių paduose yra gumos, mes visur „sėjame” mikroplastiką??)“
„Kur kas pozityviau ir viltingiau – susipažinome su komanda žmonių, kurie deda visas pastangas, kad sukurtų, ištobulintų ir pateiktų rinkai biologiškai suyrančio plastiko gaminius! Pirmasis jau beveik ištobulintas produktas – pietų dėžutė iš bioplastiko, kurios gamybos procesą stebėjome gyvai. Šią dėžutę, dar šiltą, ką tik pagamintą, gavome dovanų! Mus lydėjo mokinys, kuriantis ir tobulinantis šį produktą, jo dėstytojas, jau 40 metų siekiantis bioplastiką paversti realybe, bei verslo atstovas, skatinantis visuomenės domėjimąsi bioplastiku. Matėme ir mokinius, kurie net liepą praleidžia klasėje. Juos vienija ne tik bendras tikslas, bet ir tikėjimas tuo, ką daro vardan mūsų planetos!“
Mokymosi vizitas Rumunijoje
2021 m. spalio 4-8 dienomis licėjaus dešimtokės Deimena Žilinskaitė, Gerda Visockaitė, Goda Gudanavičiūtė ir Martyna Jazgevičiūtė kartu su mokytojomis Lina Bagdzevičiūte ir Auguste Matvijenkaite dalyvavo „Erasmus+“ projekto “Eco-Se-Re” mobilume Rumunijoje, kuriame susirinko mokiniai ir mokytojai iš Portugalijos, Ispanijos, Vokietijos ir Turkijos.
Mokinių komandos įspūdžiai:
„Susitikimas prasidėjo nuo mokyklos pristatymo ir direktoriaus. Vėliau klausėmės koncerto, kuriame dainavo miestelio žymi dainininkė-aktorė bei moksleivė. Po koncerto apžiūrėjome mokyklą – pamatėme įvairias klases, koridoriuose mokiniams pateikta daug informacijos apie ekologiją, perdirbimą ir rūšiavimą. Ragavome tradicinių Rumunijos karštų patiekalų bei saldumynų. Apsilankėme vietos mokinių pamokose, o vėliau gaminome rankdarbius iš įvairių nenaudojamų medžiagų – taip mokėmės panaudoti senus turimus daiktus ir sukurti jiems naują gyvenimą.
Kitą rytą anksti kėlėmės, mat laukė pažintinė kultūrinė kelionė. Labai nudžiugino ir nustebino pačių rumunų mokinių pagaminti mums pusryčiai. Autobusu išvykome link Tulcea miesto. Pirmiausia persikėlėme keltu per Dunojų, o tada važiavome į Macinului kalnų nacionalinį parką. Ten buvome muziejuje, kur matėme įvarius objektus, susijusius su rumunų kultūra. Lipome į kalną, matėme gražių vaizdų, o vėliau aplankėme Enisalos pilies griuvėsius prie Juodosios jūros.
Trečiadienį visi išvykome į uostą, kur išsiskirstėme į tris nedidelius laivelius, kuriais pradėjome beveik visos dienos kelionę Dunojaus upės delta, kuri yra įtraukta į UNESCO pasaulinio paveldo sąrašą. Tai didžiausia ir geriausiai išsaugota Europos delta. Analizavome deltos ekosistemą – stebėjome upės paukščius bei augaliją. Iš paukščių matėme gervių, kormoranų, kirų, pelikanų, ančių ir t. t. Žavėjomės Juodosios jūros įspūdingais vaizdais.
Kitos dienos tikslas – Konstanca. Pirmiausia aplankėme mini zoologijos sodą bei planetariumą. Vėliau miestelio centre ragavome tradicinį Rumunijos maistą. Po pietų pavaikščiojome po labai vėjuotą, tačiau įdomų senamiestį. Kupina įspūdžių diena!
Paskutiniąją dieną susipažinome su Brailos centru. Lydimi gido, apėjome žymiausiais gatves, pamatėme namą, kuriame gimė žymi Brailos gyventoja – Ana Aslan, vaiduoklių istorijomis apipintą pastatą bei graikų bažnyčią. Taip pat aplankėme teatrą – jo sales ir užkulisius.
Po šios įdomios savaitės su dalyvių sertifikatais rankose grįžome kupini įspūdžių, naujų patyrimų, žinių ir užmegztų draugysčių.“
Mokymosi vizitas Ispanijoje
2022 m. gegužės 16-20 d. VGTU inžinerijos licėjaus mokinių ir mokytojų komanda kartu Vokietijos, Rumunijos, Turkijos, Ispanijos bei Portugalijos mokyklų komandomis susitiko Tenerifėje, kur dalyvavo trečiajame „Erasmus+“ programos projekto „Ecology Through Collecting, Selecting and Recycling“ (Nr. 2020-1-DE03-KA229-077123_3 mokymosi mobilume Santa Cruz de Tenerife mieste.
Mobilumas prasidėjo bendradarbiavimo ir susibičiuliavimo nuotaiką skatinančiomis veiklomis: mokiniai išmėgino keletą tradicinių Kanarams būdingų sporto šakų, aplankė Las Teresitas paplūdimį ir Tenerifės karnavalo muziejų, kur ne tik stebėjosi nuostabiu ir puošniu reginiu, bet ir išgirdo apie šią senas šaknis turinčią tradiciją. Akį traukė stulbinamas karnavalo kostiumų kūrėjų išradingumas! Matuodamiesi įvairius ryškiaspalvius kostiumus, mokiniai ir mokytojai netrukus patys tapo karnavalo dalyviais ir pasinėrė ir džiugesio bei šventės nuotaikas. Tenerifės mokyklos mokinių komanda supažindino su savo salos bei miestų istorija, tradicijomis.
Projekto dalyviai gilinosi į EKO problemas: Kanarų salų Vulkanologijos instituto (Volcano Institute of Canary Islands) mokslininkas vulkanologas paskaitos metu pristatė La Palmos salos ugnikalnio išsiveržimo realijas ir keliamus pavojus, jaunieji ispanų mokyklos mokslininkai supažindino su ypatingomis salos ekosistemomis: Las Mercedes kalnais, Teidės ugnikalnio nacionaliniu parku, Atlanto vandenyne aplink Kanarų salyną (Los Gigantes Clifs) gyvenančiais delfinais bei banginiais. Edukacinių išvykų metu projekto dalyviai aplankė šias vietas ir įsitikino jų unikalumu, ypatingumu bei tuo, jog nepaisant to, kad gyvename už kelių dešimčių ar tūkstančių kilometrų, visi esame atsakingi už kiekvienos pasaulio vietos, buveinės, gyvybės klestėjimą ir išsaugojimą.
Kūrybinių dirbtuvių mokykloje metu mokiniai buvo pakviesti į relaksacinę-edukacinę veiklą – liedami akvarelę ne tik mokėsi kantrumo, sutelktumo ir atsakingo kruopštumo, bet ir išlaisvino savo kūrybiškumą. Proceso metu įsitikino kiekvieno savo atlikto žingsnio poveikiu rezultatui. Dirbtuvių metu kiekvienas sukūrė skirtuką knygai su savo šalies pavadinimu. Visą savaitę vykusiose EKO dirbtuvėse mokiniai perdirbo senus, sugedusius skėčius: išardė sudedamąsias dalis ir iš tekstilinės dalies pasigamino vienetinius daugkartinio naudojimo maišelius. Buvo labai smagu ir naudinga sužinoti bei išmėginti dar vieną būdą, kaip savo veikla galima prisidėti prie nereikalingų daiktų perdirbimo ir mažesnio pasaulio teršimo savo sąmoninga kūryba ir tvariu vartojimu. Mobilume dalyvavusios dešimtokės Gerda ir Deimena džiaugiasi tokia nauja patirtimi: „Nustebino maišelių iš sulūžusių skėčių siuvimo rezultatai.“ (Gerda); „Per mobilumą išmokau pasidaryti daugkartinius pirkinių maišelius iš nenaudojamų/sulūžusių skėčių medžiagos. Toks vieno daikto pavertimas į kitą man labai patiko, kadangi sumažėja atliekų kiekis, o ir nežinojau, kad taip galima perdirbti skėtį.“ (Deimena).
Draugiškas bendravimas, pozityvus bendradarbiavimas, idėjų sklaida, naujai atrasti bičiuliai ir bendraminčiai, nauji pasaulėjautos ir pasaulėvaizdžio horizontai, patobulinti anglų k. komunikacijos įgūdžiai – tai pridėtinė vertė, kuri neabejotinai praturtina „Erasmus+“ programos dalyvių socialinį kapitalą. Anot mobilume dalyvavusio Vaido (10 kl.), „Šis mobilumas buvo įspūdinga patirtis. Žmonės buvo labai draugiški, programa be priekaištų – pakankamai veiklos ir galimybių susipažinti su vietos gamta ir kultūra.“ Vaidui pritaria ir Titas (9 kl.): „Labai patiko visa kelionė. Ypač visų mokinių iš skirtingų šalių bendrystė siekiant bendro tikslo – padėti aplinkai perdirbant nebenaudojamus daiktus. Buvo labai smagu!“
Aktyvios veiklos, naujos patirtys įkvėpė kiekvieną projekto dalyvį dar kartą susimąstyti apie asmeninės veiklos indėlio svarbą ne tik į savo, bet ir į viso pasaulio gerovę, kilo idėjų, ką dar galima nuveikti, kad mūsų veiklos poveikis pasauliui būtų naudingesnis.
Kitas projekto komandų susitikimas vyks jau šių metų spalį mūsų licėjuje. Nekantraujame vėl susitikti, tik šįkart jau ne Tenerifėje, o Lietuvoje!
Keletas dalyvių ispūdžių ir minčių apie savo patirtis:
Gerda: „Šiame mobilume įsimintinos buvo ne tik kelionės, bet ir veiklos., daug sužinojome klausydamiesi paskaitos apie ugnikalnius ir neseniai įvykusią nelaimę La Palmos saloje. Kelionės po salą paliko daug įspūdžių – iš arti pamatytas vulkanas, maži miesteliai salos pakraščiuose… Tačiau didžiausią įspūdį paliko pasiplaukiojimas laivu, iš kurio stebėjome delfinus! Vaizdai nors ir nepakartojami, vis tik negali lygintis jų su naujomis pažintimis ir puikiais draugais, susirastais šioje kelionėje. Ypač šilti ispanai ir taip pat draugiški mokiniai iš kitų šalių tapo mūsų draugais, kurie, tikimės, tokie liks dar daugeliui metų ir ateinantiems mobilumams.“
Deimena: „Mobilumo metu turėjau galimybę susipažinti su mokiniais iš Vokietijos, Portugalijos, Ispanijos, Turkijos ir Rumunijos, taip pat pažinti Tenerifę, joje gyvenančių žmonių kultūrą ir tradicijas. Visi mokiniai ir mokytojai buvo labai šilti, malonūs ir draugiški. Su užsieniečiais labai gerai susibendravome, sutapo mūsų požiūriai ir buvo labai sunku išsiskirti. Iš Portugalijos mokinių paruoštų pristatymų sužinojau daugiau apie žiedinę ekonomiką ir kokiu principu ji veikia. Be veiklų, susijusių su ekologija, mobilumo metu keliavome po Tenerifės salą. Aplankėme Teidę, vulkaną, plaukėme vandenynu ir stebėjome delfinus, važiavome į kitus miestus, sužinojome apie Santa Kruze vykstantį karnavalą, ragavome Kanarų salų tradicinių patiekalų, o Tenerifės mokiniai ir mokytojai mums išsamiai pasakojo apie lankomus objektus, vietinį maistą bei istoriją. Kadangi gyvenau mažesniame miestelyje šeimoje, turėjau puikią galimybę pamatyti visą šeimos gyvenimą iš arčiau: jų įpročius, gyvenimo būdą bei vyraujančias tradicijas, tai mane labai sužavėjo. Pamačiau ne tik didžiųjų ir populiariųjų miestų, bet ir provincijos kraštovaizdį. Be nuostabios patirties, naujų pažinčių, daug išmoktų dalykų apie ekologiją ir kitos aplinkos pažinimo, aš labai gerai susibendravau su mūsų mokyklos mobilumo komanda, kuri buvo labai draugiška ir šauni!“
Mokymosi vizitas Portugalijoje
Vizitas prasidėjo oficialia atidarymo ceremonija, kurios metu projekto dalyvius iš Turkijos, Lietuvos, Rumunijos, Ispanijos ir Vokietijos pasveikino mokyklos direktorius. Projekto dalyviai buvo pakviesti į mokykloje vykstančias anglų kalbos pamokas, susipažino su mokykla: apžiūrėjo klases, sporto sales, bibliotekas, įvairias erdves, skirtas mokinių darbui bei poilsiui, aplankė ir mažiausiųjų mokinių korpusą, kuris paliko ypač didelį įspūdį – nustebino modernios ir žaismingai įrengtos patalpos. Viena iš įdomiausių vietų mokykloje yra pradinukų prižiūrimas darželis su vištomis ir ožkyte.
Ypatingoje „ateities” klasėje vyko paskaitos apie vandenį ir jo tiekimą Gajos mieste, apie pastangas taupyti vandenį siekiant išvengti nuostolių ir apie kitas socialiai atsakingas iniciatyvas. Mokyklos direktorius pristatė įvairias jau vykdomas ir dar planuojamas įgyvendinti ekologines idėjas mokykloje. Orientuojamasi į kovą su aplinkos teršimu, maisto švaistymo ir kitas ekologines problemas. Ekologiškoje ir tvarioje mokykloje – tvari ir atsakinga bendruomenė. Per penkerius metus įgyvendintas mokyklos tobulinimas – padvigubinta žaliųjų erdvių, įrengtas mini ūkis leidžia sunaudoti maisto atliekas gyvūnų pašarui arba kompostavimui, visoje mokyklos teritorijoje išdėlioti eko maišai rūšiavimui, 60% sumažintas popieriaus sunaudojimas skaitmenizuojant administracinius dokumentus ir mokymosi priemones. Pakartotinai panaudojamos beveik visos senų baldų dalys ir panašios atliekos. Planuojama įdiegti lietaus vandens surinkimo sistemą daržų ir wc aprūpinimui. Taip pat planuojami saulės kolektoriai, geriamo vandens fontanėliai.
Įgyvendindami EKO projektą, šiomis dienomis mokiniai dalyvavo kūrybinėse dirbtuvėse, kurių metu plastikinius butelius padengė „papjė mašė“ (pranc. papier-māché ‘kramtytas popierius’) technika – laukia dar dekoravimas, kuriam įkvėpimo mokiniai semsis iš įvairių šalių dailininkų kūrybos. Minėdami Pi dieną, projekto dalyviai kartu su portugalų mokyklos mokiniais mokyklos kieme siekė ilgiausio iš žmonių sudaryto Pi skaičiaus rekordo! Vėliau, naudodamiesi programėle „picture this“, fotografavo įvairius augalus, kurių pavadinimus atpažinti padėjo dirbtinis intelektas, ir mokyklos laboratorijoje gamino uždarus terariumus.
Colégio Internato Claret – mokykla, priklausanti eko mokyklų tinklui. Tad projekto dalyviai buvo supažindinti su eco-schools iššūkiu, kurio metu mokiniai turi atlikti tam tikrus būtinus žingsnius, įgyvendinti veiklas, kad gautų specialią eko mokyklos vėliavą. Negavus vėliavos, viską reikia pakartoti, o jeigu vėliava yra įteikiama mokyklai, kiekvienais metais mokykla turi atitikti eko kriterijus.
Po veiklų mokykloje projekto dalyvių laukė kultūrinė pažintis su Vila Nova de Gaia miestu: aplankyta Corpus Christi šventykla, Serra do Pilar vienuolynas, nuo kurio atsiveria įspūdinga miesto panorama; įspūdingi pasivaikščiojimai po Porto miestą: Ribeiros aikštė, Sao Bento traukinių stotis, Clérigos bažnyčia ir bokštas bei daugelis kitų žymių miestą reprezentuojančių vietų.
Paskutinėmis “ECO-SE-RE” projekto mobilumo Portugalijoje dienomis mokiniai tęsė kelionę ekologinio išmanymo link – lankėsi ELA, Agudos pajūrio stotyje, pasižyminčioje nedidelio dydžio akvariumu, skirtu vietinei vandens florai, žuvims bei kitiems jūros gyviams, susipažino su šio nedidelio žvejų kaimelio įkūrimo istorija, senovine ir šiuolaikine žvejybos įranga, vėliau aplankė pačius akvariumo gyventojus – nuo mažyčių žuvyčių iki bauginančios murenos.
Įgijus žinių, atėjo laikas pasidarbuoti ir padėti šiam istoriniam krantui, todėl ir mokiniai, ir mokytojai ėmėsi kartu tvarkyti paplūdimį. Surinktos šiukšlės buvo nuvežtos į Suldouro atliekų perdirbimo įmonę, kur dalyviai turėjo galimybę ne tik daugiau sužinoti apie atliekų tvarkymo šiaurinės Portugalijos dalyje priemones ir istoriją, bet ir apžiūrėti pačius perdirbimo įrenginius.
Mokiniai taip pat sugrįžo ir prie mobilumo savaitės pradžioje pradėtų darbų – analizuodami įvairių šalių menininkų kūrybą ir ieškodami įkvėpimo, jie dekoravo savo plastikinius butelius, kuriems suteikė antrąjį gyvenimą. Colégio Internato Claret mokiniai pristatė savo vykdytą ekologinį projektą, kurio metu gimnazistai turėjo gyventi tvariai, tvarkyti savo klases ir buvo vertinami projektą įgyvendinančios komisijos. Dėl netikėtai užklupusios pandemijos projektas liko neužbaigtas, tačiau jį planuojama pradėti iš naujo.
Atsisveikinimo vakarą visiems dalyviams buvo įteikti projekto mobilumo dalyvio pažymėjimai.
Mobilumą Portugalijoje vainikavo jautrūs atsisveikinimai ir daugybė apsikabinimų…
Mokymosi vizitas Lietuvoje
Atrodo, ką tik prasidėjusi Erasmus+ projekto „ECO-SE-RE” veiklų savaitė VGTU inžinerijos licėjuje pasibaigė. 2022 m. spalio 17-21 savaitės veiklas mokiniai užbaigė pristatydami savo tvaraus verslo idėjas, kurias pateikė savo pačių sukurtose internetinėse svetainėse. Smagu, kai jauni žmonės mąsto apie tvarią ateitį, yra kūrybiški ir dėmesingi savo aplinkai. Šaunuoliai! O kol mokiniai ruošėsi, mokytojai apsilankė licėjaus STEAM centro erdvėse, kartu su anglų k. mokytoja Aurelija Čebeliene pasitelkę minčių žemėlapius aptarė savaitės veiklas bei visą viešnagės laiką Lietuvoje. Po įspūdingo projekto mokinių muzikinio pasirodymo, parengto kartu su muzikos mokytoja Goda Kovalenkiene, visiems dalyviams ir veiklų organizatoriams buvo įteikti sertifikatai. Tačiau tai dar ne pabaiga – laukia susitikimas Portugalijos ir Turkijos mokyklose, tad projektas tęsiasi! Ačiū Rumunijos, Ispanijos, Portugalijos, Turkijos ir Vokietijos komandoms už gražų bendradarbiavimą! Dėkojame projekte dalyvavusių ir veiklas organizavusių licėjaus mokinių ir mokytojų bendruomenei už atsakingą, vieningą ir stiprią komandą – jūs nerealūs! Ypatinga mūsų padėka skiriama licėjaus mokinių šeimoms, kurios į savo namus priėmė šiame mokymosi mobilume dalyvavusius užsienio šalių mokinius. Ačiū Jums!
Mokymosi vizitas TURKIJOJE
2023 m. gegužės 8-12 d. VGTU inžinerijos licėjaus mokinių ir mokytojų komanda kartu Vokietijos, Rumunijos, Portugalijos, Ispanijos bei Turkijos mokyklų komandomis susitiko Turkijoje, Keiserio mieste, kur dalyvavo šeštame „Erasmus+“ programos projekto „Ecology Through Collecting, Selecting and Recycling“ (Nr. 2020-1-DE03-KA229-077123_3 mokymosi mobilume.
Nuo pat pirmų akimirkų Turkijoje visi projekto dalyviai pajuto mobilumo organizatorių svetingumą! Vizitas prasidėjo oficialia atidarymo ceremonija, kurios metu projekto dalyvius iš Lietuvos, Rumunijos, Ispanijos, Portugalijos ir Vokietijos pasveikino mokyklos direktorius, projekto koordinatorės. Mokiniai žaismingai pristatė savo miestą, kultūrą bei mokyklą.
Mobilumas prasidėjo bendradarbiavimą ir kūrybingumą skatinančia veikla: mokiniai pasidalijo į tarptautines komandas ir iš antrinių žaliavų, butelių kamštelių kūrė savo komandų bei projekto dvasią atspindinčius koliažus. Mokytojai buvo pakviesti į ekskursiją po mokyklą, aplankė jaukiausias pastato vietas, turėjo galimybę ne tik pamatyti, bet ir pavartyti seniausią mokinių registrų knygą, susipažino su mokyklos vertybėmis. Projekto dalyviai buvo supažindinti su lankomo miesto civilizacijos istorijos dalimi, aplankyti svarbiausi miesto lankomi objektai. Visiems įspūdį paliko senamiesčio dalyje įrengtas muziejus, kuriame išskirtinė 13a. ligoninės ekspozicija, joje didelis dėmesys skirtas ir vaizdžiai pristatytos žmogaus psichikos ligų tuometinės gydymo metodikos. Aplankyta ir seniausia Kaiserio apylinkių gyvenvietė Talas. Susipažinta su iki šioL gyvuojančia įvairių amatų, rankdarbių tradicija, kurią gyvai miesto senamiestyje pristato ir plėtoja savo amato žinovai.
Projekto dalyviai gilinosi į EKO problemas: be to, kad iš įvairių antrinių žaliavų kūrė meninius objektus, apie atliekų rūšiavimą ne tik išgirdo, bet ir iš arti vykstančius darbus pamatė Melikgazi savivaldybės rūšiavimo įmonėje ir edukacijos centre. Čia išsamiai buvo pristatyta centro veikla, sprendimai ir pasiekimai rūšiuojant atliekas savivaldybėje ir šalyje, atskleistas vartotojų sąmoningumo šiuo klausimu augimas ir skatinimo būdai. Lietuvių komanda pastebėjo, kad Turkijoje dar nėra depozito sistemos surinkti įvairiai gėrimų pakuotei, todėl taros surinkimas tikrai nėra labai sėkmingas, nors Kaiserio miesto gatvėse pastebėtas originalus, ypač lietuvių, kaip krepšinio gerbėjų akį traukiantis, sprendimas – ryškus konteineris buteliams rinkti su krepšinio lenta.
Mobilumo savaitė buvo ypatinga tuo, kad iki miesto savivaldos ir šalies prezidento rinkimų buvo likusi 1 savaitė. Labai retai atvykęs į šalį gali išvysti tokius miestus bei išgirsti garsias politines agitacijas. Mobilumo organizatorių mokykla glaudžiai susijusi su šalies istorija, politiniais perversmais, nes dabartinės mokyklos kieme, senajame mokyklos pastate, įkurtas Nepriklausomybės muziejus. Jame išvydome tiek senų įvykių atkurtas scenas, išlikusius ar atkurtus įvairius tą istorijos dalį menančius daiktus – eksponatus, tiek jau šiais laikais vykusius, nuotraukose įamžintus įvykius, kurių atgarsiai nenurimę ir iki šiolei. Šiame muziejuje mobilumo dalyviai paliko ir savo indėlį – išeksponavo mobilumo metu sukurtus darbus bei QR kodus, kuriuose galima atrasti kiekvienos šalies projekto tematika įgyvendintas veiklas, nuveiktus darbus.
Mobilumo metu skambėjo ir tradicinė šeimininkų muzika. Mokyklos mokiniai ir fizinio ugdymo mokytojas netikėtai nudžiugino visus svečius savo atliekamomis tradicinėmis dainomis, kurios peraugo ir į šokius. Organizatoriai pasirūpino ir įvairių patiekalų degustacijomis, kad įspūdžiuose išliktų ir Turkijos skoniai.
Projekto užbaigimo akcentas buvo ekskursija į Kapadokijos regioną. Mobilumo dalyviai dar kartą įsitikino gamtos unikalumu, išvydo labai aiškius laiko pėdsakus joje, stebėjo išskirtinius žmogaus sprendimus ir prisitaikymą prie gamtos kuriant sau saugų būstą. Lankantis tokiose išskirtinėse pasaulio vietose daugumai sustiprėja aplinkosaugos instinktai, nes būdamas ten supranti, kad jei tokios vietos nesaugosi tu, nesaugos ir kitas, o tuomet jos greitu laiku tiesiog nebeliks.
Džiugu, kad aplinkosaugos klausimas aktualus visose projekte dalyvavusiose komandų šalyse, pastebėtina, kad pasiekimai ir suvokimas apie tai kiekvienoje šalyje dar labai skirtingas. Jei vieni tik žengia pirmuosius žingsnius rūšiuodami, pradeda suvokti to svarbą, bando tai daryti kuo tinkamiau, kitiems tai jau yra savaime suprantamas, nuo vaikystės išugdytas įgūdis. Tai buvo paskutinis ECOSERE projekto mobilumas, kurio įspūdžiai nuguls dalyvių atmintyje, nuotraukose, įvairiuose įrašuose bei projekto leidinyje, išliks pažintys, patirtys ir tikėtina sustiprėjęs aplinkosauginis sąmoningumas.